|
1. kép
|
A Titanic a tervezőasztalon. A White Star Line hajótársaság megbízásából, 1907-ben kezdtek bele a luxusgőzös tervezésébe.Az óriási hajó tervezésén számtalan mérnök dolgozott.
|
| 2. kép |
A Titanic, pontosabban a hajógerinc a szárazdokkban. A Titanicot Írországban, Belfastban, a Harland és Wolff hajógyárban építették, együtt testvérhajójával, a némileg kisebb Olympickal.
|
| 3. kép |
Még a szárazdokkban, de már hajó formában... |
| 4. kép |
A kormánylapát. A szerencsétlenség bekövetkeztének egyik oka, hogy a hatalmas hajóhoz alulméretezték a kormánylapátot, nehezen lehetett vele fordulni. |
| 5. kép |
Épül a Titanic. A burkolatát alkotó acéllapokat 3 000 000 szegeccsel rögzítették,csak ezek súlya 1200 tonna volt. |
| 6. kép |
Épül a Titanic. Itt még hiányzik a leghátsó kémény.A hajó jellegzetes körvonalait megszabó négy hatalmas kémény közül három a vízgőzt vezette ki, a negyedik a szellőrendszer része volt.
|
| 7. kép |
A Titanic a szárazdokkban. A hajócsavarok felszerelése.A három hajócsavart 45 ezer lóerővel hajtották a motorok, a hajó így 20-25 csomós sebességgel haladhatott.
|
| 8. kép |
A Titanic a szárazdokkban. A hajócsavarok előtt álló emberek jól érzékeltetik a hajó méreteit. |
| 9. kép |
Egy másik kép a hajó faráról, a szárazdokban.
|
| 10. kép |
A Titanic 29 óriás kazánja is elszabadult helyéről, amikor a hajó éles szögben megbillent. A kép még az összeszerelőüzemben készült. |
| 11. kép |
A dugattyús hajtóműgigászok mellett valóban eltörpülnek a szerelők. |
| 12. kép |
Az egyik kémény a helyére emelés előtt. Nagy hajóhoz nagy kémény dukál.
|
| 13. kép |
Az elkészült hajó, még a dokkban. A hajó építésének tervében eredetileg 64 mentőcsónak lett volna, de - arra hivatkozva, hogy elsüllyeszthetetlen, illetve hogy a csónakok túl nagy teret vennének el az utasoktól a csónakfedélzeten - mindössze 20-at építettek fel.
|
| 14. kép |
A Titanic próbaútra indul. |
| 15. kép |
A próbaúton |
| 16. kép |
Az elkészült hajó Belfastban. |
| 17. kép |
Az elkészült hajó Belfastban. |
| 18. kép |
Az elkészült hajó Belfastban. |
| 19. kép |
Az elkészült hajó Belfastban. |
| 20. kép |
A Titanic oldala a mólóról. |
| 21. kép |
Belfast, 1911 őszén: a két óriás testvér a hajógyári dokkban. Balra a Titanic, jobbra kisebb "testvére" az Olympic |
| 22. kép |
Másik kép Belfastból a két hajóról |
| 23. kép |
A White Star társaság: büszkén hirdeti: a 290 méter hosszú és 30 méter széles Titanic, legalábbis függőlegesen, felülmúlja a világ legmagasabb épületeit és műemlékeit.
|
| 24. kép |
Egy jól sikerült kép a hajóról. |
| 25. kép |
A Titanic keresztmetszete.A hét fedélzetet öt lift kötötte össze. |
| 26. kép |
A parancsnoki híd. |
| 27. kép |
Az egyik vízzáró ajtó. Ezeknek kellett volna megmenteni a hajót az elsüllyedéstől.A fenékrészben tizenhat óriás légkamrát alakítottak ki, amelyeket automatikusan működtetett ajtókkal választhattak el veszély esetén.
|
| 28. kép |
A hatalmas hajóhoz hatalmas horgony dukál. A kép a hajóorrból készült. |
| 29. kép |
Az Olympic B fedélzete. Ugyanilyen volt a Titanicé is. |
| 30. kép |
A Titanic óriás kéményei testközelből |
| 31. kép |
Mentőgyakorlat a legénység részére |
| 32. kép |
A kor többi hajójához viszonyítva a 2. osztály étterme is pazar volt. |
| 33. kép |
Az első osztályú szalon. |
| 34. kép |
Az első osztályú szalon. |
| 35. kép |
A Cafe Parisen. |
| 36. kép |
Olvasószoba. |
| 37. kép |
1912 április 10, southamptoni kikötő: a beszállás. 1912. április 10-én déli 12 órakor indult el Southampton kikötőjéből New York felé az úszó palota 2207 utassal.
|
| 38. kép |
A hajó kifut az utolsó útjára. |
| 39. kép |
Smith kapitány és Lord Pierre a csónakfedélzeten. |
|
|
A Titanic Cherbourg kikötőjében főként szegény kivándorlókat vett fel: skandinávokat, arabokat, délszlávokat. Az este 7 tájban készölt fényképfelvétel erősen retusált. |
| 41. kép |
Pillantás egy első osztályú luxuskabinba.Az első osztályú jegyért mór, reneszánsz és flamand bútorokkal berendezett kabin, uszoda, szalon, társalgó, zene járt,
|
| 42. kép |
A kivilágított Titanic. |
| 43. kép |
Valószínűleg ez a jéghegy okozta a végzetes sérülést. Nem az összeütközés erejével; a jéghegy víz alá merült "sarkantyúja" ütötte a halálos sebet. |
| 44. kép |
Leo James Hyland hajópincér vázlata: felröppen az utolsó fehér rakéta, még alábocsátanak néhány mentőcsónakot. Ez az 1 óra 40 perc körüli állapot. |
| 45. kép |
A Straus házaspár nem akart elválni egymástól. |
| 46. kép |
Nincs rá bizonyíték, hogy Smith kapitány utolsó szavai ezek lettek volna: "Legyetek britek!" De az öreg tengerész bátran halt meg, még ha nem is tudni miként. |
| 47. kép |
Az utolsó Smith kapitányról készült fénykép. A parancsnoki hídról nekint le épp a mentőcsónakokra... |
| 48. kép |
A B csónak gerincén állva majdnem harminc férfi menekült meg a bátor Lightoller vezetésével. Itt kapaszkodott meg a pékmester is, saját szavai szerint "erősen telített" állapotban.
|
| 49. kép. |
Elkésve érkezik a tragédia színhelyére a Californian |
| 50. kép |
Tizenegy nászutaspár közül A. Harder volt az egyetlen férfi, aki megmenekült. Háttal Mrs. Hays, aki elvesztette férjét. A felvétel már a Carpatthián készült. |
| 51. kép |
A New York-i Evening Sun szalagcíme álhírt közöl: "Mindenkit megmentettek a Titanicról az összeütközés után" |
| 52. kép |
A Carpathia horgonyt vet New Yorkban. Oldalán a Titanic mentőcsónakjai. |
| 53. kép |
Wetter matróz bérelszámolási lapja: a munkabér folyósítása a hajó pusztulásának pillanatától "természetesen" megszűnt... |
| 54. kép |
A hajóra dr. Robert Ballard talált rá 1985-ben (a 41 fok 43' északi szélességen és a 49 fok 56' nyugati hosszúságon). A roncs két nagyobb darabban, 3821 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán fenekén, 900 km-re Új-Fundland partjaitól. A Titanic orra 15 méter mélyen fúródott a tengerfenékbe. A rajz a hajó "első felét" ábrázolja.
|
| 55. kép |
A hajó "első fele" másik szemszögből (rajz). |
| 56. kép |
A hajó hátsó része. (rajz). |
| 57. kép |
Rajz a hajóroncsról. |
| 58. kép |
Rajz a hajóroncsról. A képen az egyik beszakadt lépcsőház látható. |
| 59. kép. |
A parancsnoki híd. Kicsit nehéz ráismerni... |
| 60. kép |
A horgony és a horgonylánc a helyén van. |
| 61. kép |
A horgony. Ez már igazi fénykép. |
| 62. kép |
A parancsnok kabinja a parancsnoki híd mögött volt. A képen Smith kapitány fürdőkádja látható a széttört tető alatt. |
| 63. kép |
Ilyen állapotban van a hajó fala a víz alatt. |
| 64. kép |
A hajó orra a tengerfenéken. James Cameron filmrendező 1995 nyarán egy bérelt orosz tengeralattjáróról készített felvételeket, és előkészületeket tett új szuperfilmjéhez. Eközben egyszer a tengeralattjáró beakadt a roncsba, s csak üggyel-bajjal, maximális motorteljesítménnyel tudták kiszabadítani.
|
| 65. kép |
A hajó hossziránti keresztmetszete (2,3 MB!) |